Tarinankerronta työkaluna: yrityksen sisäinen viestintä

Kävin kuuntelemassa Newcastlen yliopiston tutkija Stefanie Reissneria, joka luennoi tarinankerronnasta yritysten sisäisessä viestinnässä. Sulkekaa haukottelevat suunne. Tarinankerronta on vanhin ja tehokkain tapa jakaa tietoa. Se toimii varmasti myös yritysten sisällä paremmin kuin arvojen toistelu ja ihmisten pahoinpitely exel-taulukoilla.

Reissnerin tutkimusten mukaan sisäisestä tarinankerronnasta on selkeää hyötyä. Tarinankerronnan keinoja käyttämällä yrityksen tavoitteet ja identiteetti välittyivät tehokkaasti työntekijöille.

Minusta kaikkein kiinnostavinta Reissnerin tutkimuksissa on tarinankerrontaan kannustavan kulttuurin johtaminen vertaistarinankerrontaan (peer storytelling). Kun työntekijät saadaan mukaan tarinankerrontaan, se kasvattaa sitoutumista yritykseen, mikä puolestaan on vahva kilpailuetu.

Meillä kirjoittajilla, jotka kerromme tarinoita työksemme, on tilaisuus auttaa yhteisöjä, myös yrityksiä, viestimään paremmin. Huolella mietitty ja kerrottu tarina on tehokas, kysykää vaikka Barack Obamalta. Ja parhaat tarinat, kuten tiedämme, ovat tosia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s